16 Mayıs 2015 Cumartesi
replika telefonlar ve psikoloji bilgisi55
replika telefonlar ve psikoloji bilgisi55 evet arkadaslar replika telefonlar sizin icin bugün güzel bilgiler paylastı ve replika telefon çok çalıstı replika telefonlar diyorki
YCultiir Bngeli. Neden bazı insanlar tuğla gibi bir nesnenin yaratıcı bir şekilde nasıl kullanılacağını üretebilirken diğerleri üretemez? Cevabın bu kısmı, kışının içinde bulunduğu kültürel mirasa dayanır. James Adarm {\976>h)^ aşağıda görülen bulmacada kültürün neden olduğu engele bıror-nek verir:
CVnektc «östenldıfti Kibı boş bir odan ın beton zeminine oturtul-muş bir <,^elık bom varsayın. Borunun iç çapı, borunun altında hareketsizce duran 4 em.Uk bir masa tenisi topuı\dan 1.5 cm daha büyüktür. Siz aşağıdaki nesnelerle birlikte, bu odada bulunan 6 kişiden birisiniz:
30 metre çamadır ipi Bir maranf^oz çekici Btr keski
Beş dakika udinde zemine, boruya ve topa zarar vermeksizin Korudan topu iTuımkun olduğunca hangi farklı şekillerde alabileceğinizin listesini vıkartnız
Bu problemi yaratıcı bir şekilde çözmek için birkaç dakikanızı veriniz
Eğer yaratıcı gücünüz bizimkine benzer ise, “eğer zemin, top veya Kmıya zarar verebılseyflım, birkaç dakikada topu dışarı çıkarabilirdim” diye düşünebilirdiniz. Stmra belki elinizdeki malzemeleri nasıl değerlendirebileceğinizi ve alet olarak nasıl kullanabileceğinizi düşünürdünüz. Eğer malzemelerin olası kullanımlarıyla ilgili uzun bir liste oluşturabilirseniz, akıcılığınızı ya da belirli hır zaman sınırlaması içinde ne kadar çok kavram geliştirebildiğinizi gösterebilirsiniz. Ancak, eğer farklı fikirler oluşturabilirseniz, esnekliğinizi göstermiş olursunuz. Yaratıcı problem çözme belki akıcılıkla yapılabilir (yanı uygun olabilecek kavramı bulmak için yeterli miktarda kavram düşünebilme) fakat birçok durumda akıcılık, çözüme götürmez ve hatta zaman israfına neden olabilir. Problemi çözmek için daha esnek düşünmek gerekmektedir.
Borudaki top problemini çözdünüz mü? Belki demir ceket askısından dev bir çift cımbız yapmayı düşünebilirsiniz. Daha esnek başka bir çözüm, ampulün ince telinden bir tuzak yapmayı içerebilir. Diğer olasılık, altı kişiden birinin borunun içine idrarını yapması ve böylece topun borunun üstüne yükselmesinin sağlamasıdır. Neden siz bunu düşünmediniz ya da eğer düşündüyseniz neden düşündünüz? Büyük olasılıkla, insanların önünde tuvaletin yapılmasını yasaklayan kültürel tabu nedeniyle, bu çözüm yolu aklınıza gelmemiş olabilir. Beş dakika içinde belirttiğiniz çözümlen uygulamak için belirli bir zaman kısıtlaması olmadığından, kahvaltılık buğday gevreğini kullanarak yapışkan bir hamur yapabilir ve çamaşır ipini bu hamurun içine batırıp, borunun içinden aşağıya sarkıtıp topun üzerine bırakıp kurumasını bekleyebilirdiniz. Sonra hafif ağırlıktaki topu yavaşça yukarı çekebilirdiniz. Alternatif olarak, altı kişi tüm odayı ve beton zemini döndürerek topun borunun dışına çıkmasını sağlayabilir (Bu problemde verilen talimatta sadece beton bir zemine gömülü bir top ve aynı odada altı kişi var deniyor). Bütün bunların yanısıra, bu oda altı kişinin kolayca döndürebıleceği küçük bir oda olabilir. Neden siz bunu düşünmediniz? Belki de siz elinizdeki mevcut malzemelerle yerçekimine karşı bir makine icat eder ve bu makineyle borunun içinden topun çıkmasını sağlardınız (bütün bunlardan sonra gerçek nedir?). Eğer başka zekice çözümleriniz olursa, bu çözümlerinizi bekliyoruz. Yaratıcı bir şekilde düşünme; kısmen yeteneğimiz, kültürümüz ve eğitimimiz tarafından belirlenmiştir.
Yaratıcılık Eğitimi. Şimdiye kadar yaratıcılığı kültürümüzün ve eğitimin bir işlevi olarak ele aldık. Bu durumda yaratıcılığı öğretmek mümkün müdür?
Bilişsel Psıkok>)i
Cevap, yaratıcılıftın nasıl tanımlandığına bağlıdır, insanları önceki Icnnden daha esnek olmaları, yaratıcılık testlerinden daha yüksek pu^ malan, bulmacaları daha yaratıcı olarak çözmeleri, bilimsel ve felsefi da daha derinlemesine araştırma yapmaları konusunda eğitmek mumkunı^ Ancak deneysel olarak, seçkisiz seçilmiş olan bir kişiden Freud, Dıckıni,, Pıcasso, Eınsteın, van Gogh, De Quıncey, Rossını’ye benzer hırını sadece timle ortaya çıkarmayı kanıtlamak zordur.
Hayes (1978) yaratıcılığın aşağıdaki yöntemlerle arttırılabılecejını sürmüştür:
Bir bilgi temeli gelışarme. Matematikte, sanatta, edebiyatta, bılımckıen. gın bir temel, yaratıcı kişiye onun yaratıcı doğal yeteneklerini yalışiır mak için büyük bir bilgi deposu verir gibi görünür. Önceden sözü cdı len yaratıcı insanların her biri, bilgi toplamak ve temel becenlenm mükemmelleştirmek için yıllarını harcamışlardır. Anne Roe (1946, 1953), yaratıcı sanatçılar ve bilim adamlarıyla yaptığı bir çalışmasında, bu çalıştığı gruplar arasında sadece bir ortak özellik bulmuştur. Bu özellik de, bu kişilerin olağanüstü çalışmaya istekli olmalarıdır. Newtonkafasına düşen elmadan esinlenerek genel bir yer çekimi kuvveti teons geliştirmiştir.
Yaratıcılık için doğru atmosferi yaratma. Birkaç yıl öncesinde beyin fim naşı tekniği moda olmuştu. Beyin fırtınasının özü, gruptaki insanlanı birbirlerini eleştirmeden olabildiğince çok fikir oluşturmaktır. Bu yol la hem bir problemi çözmek için çok sayıda fikir ve çözüm üretilir hcı de bu teknik, yaratıcı bir fikrin gelişimini kolaylaştırmak için kişisel b temel olarak kullanılabilir. Sık sık, kendi kendimizi kısıtlamamız yac diğerleri tarafından engellenmemiz nedeniyle garip çözümler uretnv mız engellenebilir.
Benzerlikleri araştırma. Pek çok araştırma, insanların yeni bir problem karşılaştıklarında, eskiden çözmüş oldukları bir probleme benzer old ğunu fark etmediklerini göstermiştir, (bkz. Hayes 6c Simon, 197 Hınsley, Hayes 6c Simon, 1977). Bir probleme yaratıcı bir çözüm fc müle etmek için, karşılaştırma yapabileceğiniz benzer problemler üz rinde düşünmek önemlidir. 10 cm. uzunluğunda bir borudan bir ma tenisi topunu alma probleminde çözüm tekniklerinden biri, buğd gevreklerinden bir uhu yapmaktı. Eğer benzer bir problemle karşı h şıya kalırsanız, belki boru ve masa tenisi topu problemi ve onun bu day ve
Zekâ sc^zcuftu çok kullanılmasına rağmen, psikologlar tek bir tanım ıızerın-dc nnlaşamami|lardır. Fakat birçok psikolog, algı ve bellek kadar yaratıcılık, problem çözme, muhakeme, kavram oluşumunu içeren ust seviyeli bilişsel süreçler olarak adlandırılan konuların hepsinin insan zekâsıyla ilişkili olduğunda hemfikirdir. R. Sternberg (1982), insanlardan zeki bir insanın özelliklerini tanımlamalarını istemiştir. En çok verilen cevaplar, “mantıklı ve iyi sonuçlara varma”, “çok okuma”, “açık fikirli olma” ve “okuduğunu kavrama becerisi yüksek olma” dır. İnsan z^k^sını tanımlarken, “anlamlı bir şekilde bilgiyi kullanma, fikirler ve nesneler arasındaki ilişki, somut ve soyut kavramları anlamak için bilgiyi kullanma, hatırlama ve bilgiyi elde etme” yetenekleri üzerinde dururuz.
Son zamanlarda yapay zekâ (YZ) konusuna duyulan ilgi, birçok psikologun ın-san zekâsına özgü şey nedir ve bilgisayarın insan gibi zekice davranması için hangi yeteneklerin gerektiği konusunun ele alınmasına sebep oldu. Nıcker-son, Perkıns, Smith (1985) insan zekâsını temsil ettiklerine inandıkları yeteneklerin listesini derlemişlerdir. Bu yetenekler şunlardır:
•Örüntüleri sınıflandırma yeteneği. Normal zekâya sahip butun insanların, benzer olmayan uyaranları sınıflayabildikleri görülür. Sözcükler bilgi kategorilerini temsil ettiğinden bu yetenek düşünce ve dil için temel oluşturur. Örneğin telefon, uzun mesafeli elektronik iletişim için kullanılan nesnelerin geniş bir sınıfını temsil eder. Her telefonu tek başına, sınıflanmamış olgu gibi ele almak zorunda olsaydınız nasıl bir zorluk çekeceğinizi düşünün.
•Davranışı uyumlu bir şekilde değiştirme yeteneği'öğrenme. Birçok teorıs-yen, bir kışının çevresine adapte olmasını, insan zekâsının en önemli işareti olarak ele alır.
•Tümdengelımcı muhakeme yeteneği. Daha önce bahsettıığımız gibi, tum-dengelımci muhakeme, belirtilmiş öncüllerden mantıklı yargılar çıkarmayı içerir. Eğer “Napa Valley’ın bütün sakinlen şaraptan hoşlanır” ve “Phıl Smith Napa Valley’de yaşar” öncüllerinin doğru olmasından “Phil Smith şaraptan hoşlanır” sonucunu çıkarırsak, tumdengelımci muhakeme yapmış oluruz.
•Tümevarımcı muhakeme etme yeteneğı-genelleştırme. Tümevanmcı muhakeme, kişinin verilen bilginin ötesine geçmesini gerektirir. Muhakeme eden kışının, cnel örneklerden, prensip ve kuralları
munda (A-a), doğru bir karar vermek için düşük yetenekli grup, genel i yüksek yetenekli gruptan daha fazla zaman harcamıştır. Gruplar arasıj^f fark. 25 ile 50 milisaniye aralığındadır. Belki bu zaman farkı çok bilir ancak, normal okuma sürecinde (bir yazılı metni okuma gibi) replika telefonlar sundu.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder